Возењето камиони со странични ретровизори отсекогаш било нешто што возачите го земаат здраво за готово. Сепак, во последниве години, неколку производители почнаа да нудат системи за надгледување со камери наместо тоа. Но, кога и каде тоа може да биде корисно и кои се добрите и лошите страни на камерата во споредба со ретровизор?
Во 2016 година, Обединетите нации се отворија за регулатива што им дозволуваше системите за надгледување со камери да ги заменат ретровизорите. Една од придобивките беше што се подобри таканаречената директна прегледност, што значи прегледност од гледната точка на возачот: имено, тоа што може да се види без помош на ретровизори или камери.
Европската комисија проценува дека претстојната Општа регулатива за безбедност ќе го намали бројот на несреќи и се надеваме дека ќе спаси над 25.000 животи и ќе избегне најмалку 140.000 сериозни повреди до 2038 година. Системите за надгледување со камери може да придонесат кон овие бројки бидејќи ја подобруваат директната прегледност. Но, главната причина за развојот на системите за надгледување со камери е подобрата аеродинамичност и можноста за заштеда на гориво и емисии на CO2.
„Сите сакаат да ја подобрат потрошувачката на гориво или енергија, а со намален отпор на воздухот од ретровизорите, потенките камери можат да ја подобрат енергетската ефикасност до 1,5 %*. Но, исто така е важно да се види кое решение одговара на клиентот и го подобрува неговото искуство при возењето“, рече Габор Зало, виш специјалист за инженерство за прегледноста во Volvo Trucks.
Првиот камион со камери наместо странични ретровизори дојде во 2019 година и оттогаш техничките можности забрзано се развиваат. Неколку производители во продажба пуштаат камиони со системи за надгледување со камери и поттикот од идните легислативи го забрзува процесот. До 2029 година, европската општа регулатива за безбедност (GSR), ќе ги спроведе барањата за директна прегледност за сите новорегистрирани камиони за да се сведат на минимум мртвите точки и да се подобри тоа што возачите можат да го видат директно од нивните возила.
Ако ги оставиме настрана техничките случувања и претстојната легислатива, постојат можности и придобивки, како и предизвици и ограничувања, во возењето со камери наместо ретровизори. Еве дел од аспектите што може да се земат предвид:
Аеродинамичност:
Прегледност и безбедност:
Временски услови и темница:
Законска усогласеност:
Прегледност и безбедност:
Поправки:
Искуство при возењето:
И системите за надгледување со камери, и традиционалните ретровизори имаат свои предности и негативни страни. Искуството при возењето со странични ретровизори во однос на системот за надгледување со камера е различно, па е веројатно дека ќе има и различни преференции кај возачите.
На некои сегменти можеби ќе им биде полесно да се приспособат: На пример, на долги растојанија, постои потенцијал некој да се навикне побрзо на тоа во споредба со оние што возат многу во градски средини каде што е клучно постојаното проценување на растојанијата и оценување на длабочината на прегледноста и каде што може да биде неопходно повеќе возење во рикверц.
„Преференциите може да се разликуваат, а целта со камерите е да се приближи екранот колку е можно поблиску до реалноста, да се понуди најдоброто можно искуство при возењето. За новите возачи, камерите може да претставуваат стандард и вашиот избор исто така може да зависи и од тоа колку сте отворени за промени и нови дигитални решенија во средината каде што возите“, изјави Хана Дегерман, планирач на производи за корисничко искуство во Volvo Trucks.
Кјел Брунстром е виш научник во Истражувачките институти RISE во Шведска, специјализирани за визуелна перцепција. Тој верува дека камерите може да бидат повообичаени и претпочитани во блиска иднина, но исто така може да биде корисно да се додадат некои аспекти на системите за надгледување со камери за да може да се направат претпочитана опција за секого и за сите сегменти во транспортната индустрија.
„Како што стојат работите сега, системите за надгледување со камери обезбедуваат намалена длабочина на прегледноста во споредба со вообичаените странични ретровизори или ретровизорите за задна прегледност. Но, една студија спроведена во RISE и во Volvo Cars** покажа дека за да се ублажи намалената перцепција на длабочината, камерите треба по можност да прикажуваат дополнителна графика, да укажуваат на растојанието и на опасните објекти, што може да помогне возачот да ги донесе правилните одлуки.“
Технологијата брзо се развиваше во оваа област. Вашиот избор помеѓу класичен страничен ретровизор или систем за надгледување со камери може да зависи од преференцијата или сегментот. Постои потреба да се проценат вашите деловни потреби, како и можностите за правна усогласеност: а можеби и преференцијата на вашиот возач за нови искуства при возењето, како и отвореноста кон нив.
*Фактичната енергетска економија може да се разликува во зависност од многу фактори, т.е. од брзината на возење, употребата на темпомат, спецификациите за возилото, оптоварувањето на возилото, фактичката топографија, искуството при возењето на возачот, одржувањето на возилото и временските услови.
** Извор: Zhang, M. и G. Bin. The effect of CMS with AR on driving performance. (diva2:1717225), RISE Research Institutes of Sweden, Chalmers University of Technology, M.Sc. thesis. 2022, Достапно од: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ri:diva-61469